In het nieuws van 21 juli j.l. konden we het al lezen, drogisterijen concurreren elkaar kapot. Merkendeskundige Paul Moers noemt dit hyperconcurrentie, terwijl de Volkskrant schrijft over ‘wilde paniek’.
Voor ons als consument is dit fenomeen duidelijk zichtbaar door de verspreiding van aanbiedingsfolders, online acties, spaarkaarten en niet te vergeten de enorme (vaak handgeschreven) reclameborden voor de deuren van de betreffende winkelketens.
Ook al ziet het er een beetje schreeuwerig uit, de meeste consumenten hebben er graag fietstochtje of autoritje voor over om in de drogisterij te staan op het moment dat de acties in gaan. Hier kleeft echter ook een nadeel aan. Ben je eenmaal in zo’n drogisterij tezamen met veel andere consumenten, dan slaat de hebberigheid toe. Als er shampoo in de reclame is die je normaal nooit gebruikt, maar je ziet dat iemand acht flessen inslaat, dan is de verleiding groot om dit zelf ook te doen. Nu is het immers voordelig, en het zal best goed spul zijn (want iemand anders koopt acht flessen) dus wat let je?

scheermes

Scoor de beste drogisterij aanbiedingen

Scheerschuim voor je partner, deodorant voor de kinderen, douchegel in onhandige mega grote verpakkingen en zoveel scheermesjes dat je de komende twee jaar vooruit kunt. Behalve als de houder stuk gaat en plotseling uit de handel blijkt te zijn, maar daar hebben we het nu niet over.
Aanbiedingen, voordelen en koopjes, hoe gaan we daar mee om en hoe halen we daar persoonlijk de meeste winst uit?

kudde struisvogels

Kuddegedrag

Met excuses voor het woord. Een mens is geen dier, maar de term ‘kuddegedrag’ staat synoniem voor de psychische druk die in dergelijke winkels op de klanten wordt uitgeoefend. Over het algemeen sta je namelijk niet alleen in de voordeligste drogisterij van Nederland en zie je om je heen hoe andere mensen hun mandjes vullen met de koopjes van de week. Shampoo, deodorant en wasmiddelen zijn maar een kleine greep uit de veelheid van artikelen die dergelijke ketens verkopen. Ondergoed, panty’s, make-up en speelgoed vind je tegenwoordig ook in het schap. Heeft de mevrouw die voor je loopt net zes bussen haargel in haar mandje gelegd, dan ga je toch nadenken. Zoveel haargel? Zou dat nu zo voordelig zijn? Onopvallend loop je dan even terug om op het aanbiedingsbord te kijken. Twee + één gratis… Maar is er eigenlijk wel iemand in je gezin die haargel gebruikt?

Verleiding

Om te beginnen moeten we de verleiding weerstaan om meer, of andere dingen te kopen dan we nodig hebben. Ben je bij de kassa nog heel tevreden over de megagrote korting die je hebt binnengehaald, thuis ben je dat snel vergeten. Dan erger je je aan die grote onhandige fles vol met douchegel en krijg je met een beetje pech de kriebels van dat andere merk shampoo. Je kleding ruikt niet meer zo lekker omdat je favoriete wasverzachter niet in de reclame was en die voordelige deodorant stinkt een beetje. Eén + één gratis of tweede halve prijs, het kan je veel geld schelen in de portemonnee, maar alleen als je er op de juiste manier gebruik van maakt.

Inventariseren

Kijk eens in je badkamer en schrijf de merken van alle verzorgende artikelen die je graag gebruikt op een papiertje. Vergeet daarbij de tandpasta en het merk van je tandenborstel niet. Gebruik je regelmatig een bodylotion, voet- en of handcrème, schrijf deze producten dan ook op het lijstje. Vitamines, afslankproducten, was- en schoonmaakmiddelen, wasverzachters en toiletblokjes passen ook in dit rijtje thuis. Tot slot kun je je lijstje nog aanvullen met je dagcrème en make-up producten die je dagelijks gebruik. Nu je alles op papier hebt staan ben je vast en zeker verbaasd over de veelheid van producten.

boodschappen lijstje drogist

Op zoek naar de koopjes

Wil je voordelig verzorgende en reinigende artikelen inslaan, dan kun je natuurlijk wachten op een aanbieding. Wachten tot de folder een afbeelding van jouw favoriete shampoo laat zien. Wachten tot je zoveel korting krijgt dat de kans groot is dat het product is uitverkocht voordat je in de winkel bent. Maar waarom zou je eigenlijk wachten? Als je echt iets nodig hebt is het tegenwoordig nog maar een kleine moeite om dat online te bestellen. Producten kun je thuis laten bezorgen of (als de mogelijkheid er is) in de winkel laten afleveren.

Het grote vergelijken

vergelijken

Met je lijstje favoriete producten bij de hand is het mogelijk om de prijzen bij diverse aanbieders online met elkaar te vergelijken. Voer de artikelen maar gewoon in, bekijk wat de extra kosten voor levering zijn en vergelijk de bedragen onder de streep. Soms loont het de moeite om één extra tube tandpasta mee te bestellen om te voorkomen dat je verzendkosten moet betalen. Tot welk bedrag je verzendkosten moet betalen is per drogisterij verschillend. Zo brengt Boots je bestelling vanaf 35 euro gratis bij je thuis, terwijl het Kruidvat dat pas doet bij een bestelling vanaf 50 euro. Bestel je bij Drogisterij.net voor een bedrag onder de 15 euro, dan kun je behalve verzendkosten ook nog een ordertoeslag van 2.95 euro verwachten.

Conclusie

Na al dit vergelijken ben je het als lezer vast wel met me eens dat hyperconcurrentie een feit is. Maar dat vinden wij helemaal niet erg. Verzorgingsproducten worden zo voordelig aangeboden om consumenten te verleiden naar een winkel toe te gaan. Ben je eenmaal in de winkel, dan word je daar opnieuw in verleiding gebracht om ook andere verzorgingsproducten of extra artikelen te kopen. Wil je jezelf niet laten beïnvloeden maar toch gebruik maken van voordelige koopjes? Bezoek dan de diverse drogisterijwinkels online en kies voor de meest voordelige optie. Bestel je regelmatig bij dezelfde aanbieder, dan is het verstandig om je zelf te abonneren op de nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste voordeeltjes.